شیرآلات

محافظت از شیرآلات با استفاده از لرزه گیر

لرزه گیر یا دستگاهی که به نام ضد ارتعاش نیز شناخته می شود، یکی از تجهیزات دینامیکی است که در صنعت لوله کشی از جمله اتصالات ساختمانی، خطوط لوله، کمپرسورها، توربین ها و … نصب می شود. وظیفۀ اصلی این قطعه، کاهش و حذف حرکت های لرزشی در طراحی های صنعتی و ساختمانی بوده و به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

انتقال ارتعاش به سایر اجزای یک مجموعه موجب خرابی و کاهش طول عمر آن مجوعه از جمله لوله ها، اتصالات، شیرآلات و … می شود. نصب این قطعه باعث کاهش سر و صداهای داخلی و همچنین افزایش طول عمر دستگاه های صنعتی پر نوسان می گردد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع لرزه گیرها و تاثیر آن بر مجموعه لوله، اتصالات و شیرآلات صحبت کنیم.

🔴مشاهده ” قیمت لرزه گیر لاستیکی ” در همساز724🔴

انواع لرزه گیر
آشنایی با لرزه گیر

در اغلب فرایندهای صنعتی و اجزای آن ها، به خاطر سرعت حرکت سیال یا افزایش ناگهانی دما و فشار، نوساناتی ایجاد می شود. این نوسانات می تواند موجب حرکت های طولی و عرضی در دستگاه های صنعتی و اجزای آن شود. برای مثال در سیستم های تبریدی، کمپرسور یکی از دستگاه هایی است که نوسانات زیادی داشته و سر و صدای فراوانی تولید می کند.

عوامل ایجاد کنندۀ نوسان و لرزش در فرایندهای صنعتی، شامل سه مورد زیر می شود :

استفاده از تجهزیزات صنعتی مثل پمپ ها، توربین ها، کمپرسورها و …
افزایش و کاهش ناگهانی دما و ایجاد انقباض و انبساط در خطوط لوله و دستگاه ها
جا به جایی های محوری در طول خط لوله و انحرافات جریان سیال

افزایش این نوسانات در ساختمان کمپرسور می تواند روی حرکت سیال در خط لوله نیز اثر گذاشته و باعث شکستگی خط لوله و یا برگشت سیال در خط لوله شود. همچنین این نوسانات به اجزای داخلی کمپرسور هم صدماتی وارد می کند. امروزه برای کاهش این نوسانات داخلی و خارجی دستگاه های صنعتی، از تجهیزات ضد ارتعاش یا همان لرزه گیر ها استفاده می شود. لرزه گیر ها انواع متفاوتی دارند و به منظورهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع لرزه گیرها
لرزه گیر های لاستیکی
لرزه گیر های آکاردئونی

در ادامه به صورت مختصر با این دو دسته آشنا خواهیم شد.

لرزه گیر لاستیکی  (غیر فلزی)

مهم ترین کاربرد لرزه گیر های لاستیکی، حذف و یا کاهش شوک های ناگهانی داخلی در خطوط لوله بوده و همچنین جهت جذب ارتعاشات و کاهش سر و صداهای خطوط لوله نیز مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین می توان به منظور جذب ارتعاشات دمایی از این قطعات بهره برد. از لرزه گیر های لاستیکی اغلب در صنایع مربوط به تهویه هوا، فرایندهای برودتی و حرارتی، خطوط لوله، سیستم های آب و فاضلاب، نیروگاه های برق و … استفاده می شود.

بیشترین دمای قابل تحمل برای یک لرزه گیر 90 درجه سانتی گراد و بیشترین فشار وارده بر لرزه گیر میزان 16 بار است. در صورت نیاز می توان لرزه گیر با دما و فشار بالاتر نیز تولید کرد.

لرزه گیر لاستیکی قرمز ارتعاشات صنعتی ایران
لرزه گیر آکاردئونی (فلزی)

این لرزه گیرها می توانند به منظور جذب و کاهش ارتعاشات سیستم مورد استفاده قرار بگیرند. این اتصالات بسته به نوع طراحی می توانند موجب کاهش ارتعاشات زاویه ای، محوری و همچنین جانبی در خطوط لوله شوند. از جمله مزیت های لرزه گیرهای آکاردئونی مقاومت بالا در برابر دما و فشار بالاست. برای نصب این اتصالات اغلب از فلنج و پیچ و مهره استفاده می شود.

همچنین لرزه گیر های آکاردئونی شامل سه دسته آکاردئونی دنده ای، آکاردئونی جوشی و آکاردئونی فلنج دار شناخته شده هستند.لرزه گیر های آکاردئونی فلنجدار نیز خود شامل دو نوع مهار دار و بدون مهار میباشند .

لرزه گیر آکاردئونی فلنجدار بدون مهار
شیرآلات چدنی چیست؟

شیرآلات چدنی یکی از مهمترین اجزا تاسیسات ساختمانی و موتورخانه ها به شمار می روند. در واقع می توان گفت موتورخانه یکی از مکانهای اصلی و به عنوان قلب یک ساختمان شناخته می شود که  آب سرد یا گرم را مانند خون به تمام مسیرهای سرمایشی و گرمایشی ساختمان می فرستد. اما آنچه که یک موتورخانه را تکمیل می کند شیرآلات چدنی و شیرآلات برنجی هستند که به عنوان هدایتگر جریان آب در موتورخانه عمل می کنند و وظایف مهمی مانند قطع و وصل جریان، عدم اجازه بازگشت جریان و تنظیم فشار را بر عهده دارند.

انواع شیرآلات چدنی
انواع شیرآلات چدنی

شیرآلات چدنی خود انواع مختلفی دارند که شامل شیر فلکه کشویی ، شیر صافی چدنی، شیر یک طرفه (شیر خودکار)، شیر پروانه ای و … می شود.

شیر پروانه ‌ای

از انواع شیرآلات چدنی است و طراحی بسیار ساده و خاصی دارد. از يك بدنه معمولی و يك صفحه مدور تشكيل شده که اين صفحه حول ميله‌ ای در حدود °90 می چرخد و با یک اهرم به قسمت حركت دهنده شير متصل است.

برای مشاهده قیمت های شیر پروانه ای بر روی ” قیمت شیر پروانه ای ” کیلیک کنید.

این شیر خود شامل انواع مختلفی با نام های شیر پروانه ای ویفری، شیر پروانه ای فلنج دار، شیر پروانه ای استنلس استیل، شیر پروانه ای فولادی، شیر پروانه ای اهرمی و  شیر پروانه ای پنوماتیک است.

کاربرد شیر پروانه ‌ای در لوله كشی های ساختمانی، سیستم های حرارتی، سیستم های هيدروليكی، صنايع نفت، گاز، پتروشيمی و ساير رشته ‌های صنعتی میباشد.

مهم ترین ویژگی این شیرآلات افت بسیار کم و آب بندی مطمئن است. استفاده از آن در خطوط انتقال به عنوان کنترل کننده جريان مجاز نبوده و بايد در حالت کاملا باز يا کاملا بسته قرار گيرند.

جمع بندی

در فرایندهای صنعتی به خاطر استفاده از تجهیزات دینامیکی، جاری شدن سیال با سرعت های بالا و همچنین شرایط محیطی مثل دما و فشار، معمولاً ارتعاشات و لرزش هایی در سیستم ایجاد می شود. برای حذف یا کاهش این ارتعاش ها باید از لرزه گیر ها استفاده کرد. لرزه گیر ها انواع متفاوتی دارند و به شکل های متفاوتی طراحی می شوند. با استفاده از لرزه گیرها میتوان از خرابی و ضرر های مالی به مجموعه لوله، اتصالات و شیرآلات از جمله ساختمانی یا صنعتی جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *