لوله و اتصالات

انواع بست لوله: ویژگی‌ها، کاربردها و قیمت خرید

انواع بست لوله

در سیستم‌های لوله‌کشی مختلف با شرایطی برخورد می‌کنیم که نیاز به ابزاری برای پشتیبانی و ثبات آن منطقه از سیستم است. تجهیزاتی چون انواع بست لوله برای چنین موقعیت‌هایی تهیه شده‌اند. محصولاتی که در بین انواع بست لوله می‌بینیم، نیازهای مختلفی را پاسخگو هستند و بر اساس کاربری به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

انواع بست لوله را برای چه مواردی استفاده می‌کنیم؟

به‌طور کلی انواع بست لوله تکیه‌گاهی برای لوله‌های مختلف از معلق گرفته تا عمودی و افقی هستند. در واقع کاربرد بست‌ها، اتصال لوله‌ها به یکدیگر نیست؛ بلکه نیاز اصلی برای کاربرد آن‌ها ایمنی بیشتر و نگهدارندگی مناسب است. از طرف دیگر این نگهدارندگی نباید باعث جلوگیری از حرکت یا انبساط لوله شود؛ چراکه در چنین شرایطی کارآیی و عملکرد مطلوب آن مسیر به خطر می‌افتد.

 

بر این اساس و با توجه به انواع و اندازه‌های مختلف لوله‌کشی، تنوع در بین بست‌ها هم فراوان است. این تجهیزات مشکلات مربوط به تعمیر مسیر لوله‌کشی را خیلی سریع و با روشی کارآمد کاهش می‌دهند.

ساختار انواع بست لوله

بست‌های لوله به‌طور معمول اشکالی دایره و نیم‌دایره دارند و با جنسی فلزی، پلاستیک یا ترکیب آن‌ها تولید می‌شوند. این تجهیزات انواع گوناگونی چون ریگلاژی، کرپی (یوبولت)، چنگالی، علمک گاز، رکابی، اسپید، پایه‌دار، معمولی، دوتکه آویز و بسیاری نمونه‌های دیگر را در بر می‌گیرند. بررسی نمونه‌هایی از این محصولات می‌تواند کمک خوبی برای انتخاب بهتر آن‌ها به شمار رود.

بست کرپی

به‌طور معمول بست کرپی را از خمکاری میلگرد یا مفتول میلگرد آهنی تولید می‌کنند. در برخی موارد روی سطح آن هم آبکاری گالوانیزه یا پوشش تفلون و داکرومات به کار می‌رود. این انواع اتصالی مقاوم در مقابل تنش‌های موجود ایجاد می‌کنند که نیروی واردشده آن‌ها کم است.

🔴برای اطلاع از قیمت و خرید بست کرپی میتوانید بر روی قیمت کرپی کیلیک کنید.🔴

بست علمک گاز

احتمالا بست علمک گاز که با نام بست پایه‌بلند روکش‌دار نیز شناخته می‌شود را همه دیده‌ایم. این موارد همان بست‌هایی هستند که معمولا برای لوله‌های گاز استفاده می‌شدند و هنوز هم قابلیت‌های آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

بست چنگکی

بست چنگکی را با نام چنگالی هم می‌شناسیم و در انواع معمولی و عایق‌دار در بازار وجود دارند. این انواع بدون جوشکاری استفاده می‌شوند و از موارد استفاده آن‌ها می‌توانیم به نگهداری انواع کابل (در سقف)، نصب روی دیوار و حتی روی زمین اشاره کنیم.

دیگر مقالات: تفاوت لوله تک لایه و پنج لایه

بست تک‌پیچ

بست تک پیچ برای لوله‌های فلزی و پلیمری استفاده می‌شود. همانطور که از نامش مشخص است با یک پیچ بسته می‌شود و تحمل دمایی بین ۳۰- تا ۱۵۰+ درجه سانتیگراد را داردشما میتوانید در سایت همساز 724 انواع بست لوله رو مشاهده و خریداری کنید.

 

بست دوتکه آویز

بست دو تکه آویز هم مانند نامش به‌صورت آویزی استفاده می‌شود. این انواع از قسمت فوقانی به مکانی مورد اطمینان متصل می‌شوند و اتصالات آویزان را حمایت می‌کنند.

بست آویز رگلاژی

یکی دیگر از انواع بست لوله،بست آویز رگلاژی که ضخامتی بیشتر از بست‌های دوتکه آویز دارد و همانطور که از نامش پیداست، در شرایط آویزان استفاده می‌شود. این محصول برای نگهداری لوله‌های فلزی و پلیمری استفاده دارد که در ارتفاع‌های مختلف نصب می‌شوند.

🔴برای اطلاع از قیمت و خرید بست رگلاژی میتوانید بر روی قیمت بست رگلاژی کیلیک کنید.🔴

بست روکش‌دار (عایق‌دار)

این بست نیز واقعا روکش دارد؛ به این ترتیب که جنس بدنه بست فلزی و از نوع گالوانیزه است و روکش آن جنسی پلاستیکی دارد. این ساختار کمک می‌کند تا مقاومت فراوانی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی پیدا کند.

بست اسپیت

بست اسپیت از ورق گالوانیزه تولید می‌شود و نیاز به جوشکاری ندارد. در صنعت برق و نگهداری لوله‌های برق کاربردهای فراوانی را از آن می‌بینیم و انواع گوناگونی چون بست‌های دوطرفه، یک‌طرفه، انعطاف‌پذیر و روکش‌دار را در بر می‌گیرد.

بست تی

بست تی که به آن بست دنباله جوشی هم می‌گویند با جوشکاری متصل می‌شود. ساختار ظاهری این نوع بست شبیه به حرف T لاتین است؛ به همین دلیل به این نام هم شهرت دارد و یکی دیگر از انواع بست لوله است.

🔴برای اطلاع از قیمت و خرید بست دنباله جوشی میتوانید بر روی قیمت بست تی کیلیک کنید.🔴

بست پایه‌دار

در بست پایه‌دار معمولا قسمت پایه فلزی و قسمت نگهدارنده پلیمری است.  این انواع در برابر اسید، گاز، آب شور، الکتریسیته و حرارت مقاوم هستند و دمای ۳۰- درجه تا ۱۵۰+ درجه را می‌توانند تحمل کنند. بست‌های پایه‌دارِ یک‌طرفه، دوطرفه، عایق‌دار و بدون عایق از جمله زیرگروه‌های این نوع بست هستند.

 

بست گلابی

بست گلابی را از تجهیزات اصلی آتش نشانی باید بدانیم. این نوع بست که به بست آتش نشانی اسپرینکلر هم معروف است جنسی فولادی با پوششی گالوانیزه دارد. همچنین با وجود مهره‌ای از شل‌شدن آن در اثر ارتعاش جلوگیری می‌شود.

 

 

برای خرید انواع بست لوله چه نکاتی را باید از نظر بگذرانید؟

انواع بست لوله در هنگام برش، رشته‌کشی یا جوشکاری کاربردهای فراوانی دارد. از جمله مزایای استفاده از آن سرعت، ایمنی، انعطاف‌پذیری و کاهش صدای ناشی از لرزش لوله است. همچنین با وجود این اهمیت و مقاومت حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت، آتش، تنش و لرزش، لازم است در زمان خرید برخی قابلیت‌ها را در این محصولات بررسی کنید.

  1. اندازه و ظرفیت بست را بررسی کنید تا از سازگاری آن با اندازه لوله مطمئن شوید.
  2. جنس بست را درست انتخاب کنید؛ چون جنس لوله بر دوام، وزن و مقاومت آن در برابر خوردگی تأثیر دارد.
  3. نوع بست تعیین‌کننده مزایا و معایب مختلفی است؛ بنابراین با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.
  4. طراحی دهانه بست بر نوع عملکرد آن تأثیر دارد. عملکرد نیز ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  5. سهولت استفاده، تنظیم و آزادسازی سریع از جمله مواردی هستند که اوضاع را تسهیل می‌کنند.
  6. قیمت با توجه به کیفیت تعیین می‌شود. البته مراجعه به مراکز معتبر نیز بر هر دو گزینه، چه قیمت و چه کیفیت تأثیر دارد.

 

منبع : همساز724

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *