لوله و اتصالات

سیستم لوله‌ کشی گرمایش از کف|انواع سیستم گرمایش از کف

انواع سیستم لوله‌کشی گرمایش از کف

سیستم لوله‌ کشی گرمایش از کف

سیستم لوله‌ کشی گرمایش از کف امروزه از محبوب‌ترین نوع لوله‌کشی برای تأمین گرمای محیط از طریق کف ساختمان است؛ زیرا گرما را به صورت سه‌بعدی یعنی رسانایی، تابشی و همرفتی از کف ساختمان در کل محیط منتشر می‌کند که باعث می‌شود دمای اتاق‌ها حتی در فصول سرما ثابت باقی بماند. از سیستم گرمایش از کف در مکان‌های مختلفی مانند مجتمع‌های مسکونی، کارخانه‌ها، مجتمع‌های تجاری، چمن ورزشگاه، استخرهای روباز و سرپوشیده و سوله‌های صنعتی استفاده می‌شود.

🔴برای اطلاع از قیمت و خرید لوله پنج لایه میتوانید بر روی قیمت لوله پنج لایه کیلیک کنید.🔴

انواع سیستم گرمایش از کف

اگر به فکر نصب سیستم لوله کشی گرمایش از کف هستید، برای انتخاب درست ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا تحقیق کنید تا ببینید کدام نوع گرمایش از کف برای نیاز شما بهترین است. سه نوع سیستم برای گرمایش از کف وجود دارد که عبارت‌اند از:

 

شناخت انواع سیستم گرمایش از کف

انواع سیستم گرمایش از کف

 

گرمایش از کف با هوای گرم

از این روش گرمایشی خیلی کم و به ندرت استفاده می‌شود؛ زیرا هوا نمی‌تواند گرمای زیادی را در خود حفظ کند و منتقل نماید و در موارد مسکونی نیز به‌صرفه نمی‌باشد.

 

گرمایش از کف با برق

این نوع سیستم برای مناطقی که گاز به میزان کافی وجود ندارد کاربرد دارد. گرچه نصب و اجرای آن در مقایسه با گرمایش با آب راحت‌تر و ارزان‌تر است؛ ولی هزینه برق مصرفی برای شما به‌صرفه نخواهد بود.

دیگر مقالات: انواع بست لوله

دیگر مقالات: تفاوت لوله تک لایه و پنج لایه

گرمایش از کف با آب گرم

در مقایسه با دو نوع سیستم قبلی ذکر شده، پرطرفدارترین نوع سیستم لوله کشی گرمایش از کف، سیستم گرمایشی به وسیله آب گرم یا هیدرولیک است. به دلیل مصرف پایین و بازدهی مناسب، در ساختمان‌های مسکونی استفاده از این نوع روش رواج زیادی دارد.

در این سیستم از لوله‌های مخصوصی در زیر سطح زمین استفاده می‌شود که توسط گیره‌های پلاستیکی در جای خود ثابت نگه داشته می‌شوند. لوله‌ها در بالای لایه‌ای از عایق قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که گرما به سمت بالا حرکت می‌کند و سپس برای اطمینان از یکنواخت بودن سطح، روی آن با ماسه و سیمان پوشانده می‌شود. در انتها برای پوشاندن آنها از کف‌پوش انتخابی شما استفاده می‌شود.

برای لوله گرمایش از کف، لوله‌هایی که استفاده می‌شود نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. این لوله‌ها مانند شریان‌های بدن انسان هستند و اگر به درستی انتخاب و جای‌گذاری نشوند گرمایش از کف کارایی لازم را نخواهد داشت. همواره انتخاب لوله‌های مناسب برای گرمایش از کف جزء چالش‌های سازندگان است که اگر اطلاعات درست و علمی در این زمینه داشته باشید به راحتی می‌توانید لوله‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

به طور کلی برای گرمایش از کف می‌توان از لوله و اتصالات 5 لایه و لوله تک‌لایه استفاده کرد، حال برای دانستن اینکه کدام لوله مناسب‌تر است باید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

انواع لوله‌های گرمایشی از کف

در سیستم لوله‌ کشی گرمایش از کف همان‌طور که در بالا گفته شد می‌توان از لوله‌های پلیمری از نوع پنج لایه PEX-AL-PEX، PEX-AL-PERT یا PERT-AL-PERT و لوله‌های تک لایه نوع PEX-b یا PERT-b استفاده کرد. اما کدام‌یک برای سیستم گرمایش از کف مناسب‌تر هستند؟

در تولید لوله‌های پنج لایه از دو لایه چسب قوی، یک لایه عایق و دو لایه پلیمر استفاده می‌شود که مقاومت آن را بالا می‌برد تا حدی که می‌تواند دمای 95 درجه سانتیگراد را در فشار 10 بار تحمل کند. میزان مقاومت این نوع لوله در برابر فشار بسیار بالا است و برای استفاده در ساختمان‌هایی که فشار سیستم بالا است توصیه می‌شود. هنگام خرید لوله برای گرمایش از کف به قیمت آن نیز توجه داشته باشد که هزینه تولید این نوع لوله‌ها نسبت به تک لایه بالاتر است.

لوله‌های تک لایه مقاومت کمتری در برابر دما دارند و بیشترین میزان فشار و دمایی که لوله‌های تک لایه می‌توانند تحمل کنند فشار 7 بار در دمای 70 درجه است. در پروژه‌هایی که فشار سیستم بالا نیست شما به راحتی می‌توانید از لوله‌های تک لایه استفاده کنید. این لوله‌ها به دلیل اینکه ضریب انبساط طولی و حجمی بالاتری نسبت به لوله‌های پنج لایه دارند و در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم هستند برای مکان‌هایی که امکان یخ زدگی در آن‌ها وجود دارد گزینه مناسبی هستند.

با توجه به مطالب گفته شده برای پاسخ به سؤال بالا باید گفت که در ابتدا به شرایط و نوع کاربری ساختمان خود دقت کنید سپس با در نظر گرفتن مشخصات لوله مخصوص گرمایش از کف به راحتی می‌توانید لوله مناسب را انتخاب نمایید.

🔴برای اطلاع از قیمت و خرید سه راه کوپلی پنج لایه میتوانید بر روی قیمت سه راه کوپلی پنج لایه کیلیک کنید.🔴

بهترین لوله برای گرمایش از کف       

لوله‌ای که برای گرمایش از کف استفاده می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • تحمل فشار بالا و مقاومت فیزیکی بالایی داشته باشد.
  •  در برابر رسوب پذیری و نفوذ اکسیژن مقاومت خوبی داشته باشد.
  •  حمل و نقل، نصب و اجرای آن آسان باشد.
  • در برابر گرما مقاومت طولی و عرضی بالایی داشته باشد.
  • انعطاف‌پذیر باشد و قابلیت خم شوندگی زیاد داشته باشد.

با توجه به ویژگی‌های گفته شده، لوله‌های 5 لایه گزینه بسیار مناسبی برای گرمایش از کف هستند اگر چه در پروژه‌های بزرگ دنیا مانند فرودگاه بین‌المللی بانکوک تایلند و ورزشگاه آلیانز آرنا آلمان برای گرمایش از کف از لوله‌های تک لایه استفاده کرده‌اند؛ ولی این نمی‌تواند دلیل کافی و قانع‌کننده‌ای باشد.

 

مزایا و معایب سیستم گرمایشی از کف

هیچ شکی در آن وجود ندارد که سیستم لوله کشی گرمایش از کف هر سال محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و در اکثر ساختمان‌های جدید استفاده می‌شود و همچنین هنگام بازسازی ساختمان‌های قدیمی نیز آن را نصب می‌کنند. حال بیایید به مزایا و معایب گرمایش از کف که شاید از آن اطلاعی ندارید نگاهی بیندازیم.

 

مزایای سیستم لوله‌ کشی گرمایش از کف

احساس گرما از کف

یکی از مزایای اصلی سیستم لوله کشی گرمایش از کف، احساس گرما توسط پا است. گرما به آرامی از کف به سمت بالا ساطع می‌شود و سبب می‌گردد کف‌های ساختمان همیشه سرد باشند و انسان احساس سرما کند. ولی گرمایش از کف احساس گرمای بیشتری را می‌دهد.

 

شناخت مزایای سیستم گرمایش از کف

مزایای سیستم گرمایش از کف

 

کارآمدتر از روش رادیاتورها

سیستم لوله‌ کشی گرمایشی از کف از دمای بسیار پایین‌تری نسبت به سیستم رادیاتور استفاده می‌کند. در حین اینکه برای فضای بزرگ‌تری استفاده می‌شود؛ ولی انرژی کمتری در این فرایند مصرف می‌کند. به همین دلیل، راندمان گرمایش از کف حدود 25٪ بیشتر از رادیاتورها است.

 

صرفه‌جویی در فضا

سیستم لوله کشی گرمایش از کف «نامرئی» هستند؛ زیرا لوله در زیر کف ساختمان پنهان شده‌اند. این امر نیاز به رادیاتور را از بین می‌برد و فضای ارزشمند دیوار را آزاد می‌کند. این نوع گرمایش برای نشیمن، خانه‌های کوچک و فضاهایی مانند آشپزخانه و حمام که در آن بزرگی و بازی فضا مهم و کارآمد است، ایده عالی است.

 

ایمن و سالم

لوله گرمایش از کف هیچ لبه داغ یا تیز آشکاری مانند رادیاتور ندارد که این امر آن را به گزینه‌ای ایمن برای کودکان خردسال و افراد مسن تبدیل می‌کند. همچنین برای مبتلایان به آلرژی عالی است، زیرا مانع حرکات گرد و غبار هنگام گرم‌کردن محیط می‌شود.

 

سازگار با محیط زیست

به عنوان یک سیستم گرمایش با دمای پایین، گرمایش از کف انرژی کمتری نسبت به سیستم‌های سنتی با دمای بالا مانند رادیاتور مصرف می‌کند که در نتیجه کربن کمتری نیز تولید می‌کند.

 

معایب سیستم لوله کشی گرمایش از کف

مشکل ارتفاع کف

هر نوع سیستم لوله کشی گرمایشی از کف معمولاً ارتفاع کف شما را چند سانتی‌متر افزایش می‌دهد. میزان ارتفاع در نوع گرمایش با آب گرم به دلیل عایق‌بندی و لوله‌کشی، بیشتر از نوع برقی است که ممکن است کف اتاق‌ها تا فضای خالی پایین درب‌ها بالا بیایند و این فضا را پوشش دهند.

 

هزینه بالا

هزینه گرمایش از کف، از جمله قیمت لوله برای گرمایش از کف و نصب، می‌تواند فوق‌العاده بالا باشد. سیستم‌های گرمایش با آب گرم برای شما هزینه بیشتری دارد؛ زیرا لوله‌کشی آن فنی‌تر و زمان برتر از نوع الکتریکی است. سایر عوامل، مانند میزان عایق بودن خانه و اندازه اتاقی که گرمایش از کف را در آن نصب می‌کنید، بر قیمتی که در نهایت خواهید پرداخت تأثیر می‌گذارد.

 

سازگاری با کف‌پوش خاص

سیستم لوله کشی گرمایش از کف با کف‌پوش‌هایی مانند کاشی، سنگ مرمر یا چوب بهترین بازده را دارد در حالی که با کف‌پوش لمینت و فرش کارآمد نیستند.

 

طراحی لوله‌کشی سیستم گرمایشی از کف

اجرای سیستم لوله کشی گرمایش از کف مانند هر فعالیت مهندسی دیگر احتیاج به نقشه و طراحی اصولی و فنی دارد. تعیین نوع فوم و عایق مورد نیاز، مشخص کردن تعداد قسمت‌های مود نظر، معلوم کردن محل نصب جعبه کلکتور و مشخص کردن مسیر لوله‌کشی از جمله مواردی هستند که طراحی باید در نظر گرفت. نوع طراحی این سیستم گرمایشی بستگی به نوع بهره‌وری اتاق، نوع سیستم گرمایش از کف، تعداد دیوارهای سرد و مقدار حرارت مورد نیاز ما دارد.

هنگام طراحی دو نکته مهم وجود دارد که همواره باید مدنظر داشته باشید: 1) لوله‌کشی‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که ابتدا دیوارهایی که با هوای بیرون در تماس هستند را گرم کنند بعد سطح داخلی اتاق را. 2) مسیر لوله‌ها باید به گونه‌ای در نظر گرفته شوند که کمترین پیچ و خم را داشته و به هیچ عنوان لوله‌ها از روی یکدیگر عبور نکنند.

طراحی این روش گرمایشی به وسیله آب گرم به 4 صورت انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

 

 

طراحی لوله‌کشی سیستم گرمایش از کف

انواع طراحی لوله‌کشی سیستم گرمایش از کف

 

طرح مارپیچ یک راهه

از این نوع طرح برای فضاهای کوچکی که فقط یک دیوار سرد دارد استفاده می‌شود؛ زیرا آبی که داخل اتاق می‌شود هنوز به پایان مسیر نرسیده گرمای خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین گرما به صورت یکنواخت در فضا پخش نمی‌گردد.

در این نوع روش لوله از بدو ورود به اتاق به صورت مارپیچ (زیگزاگ) در عرض اتاق جاسازی می‌شود. لوله‌کشی با این روش آسان است و از رایج‌ترین شیوه‌های سیستم لوله‌ کشی گرمایشی از کف محسوب می‌شود.

🔴برای اطلاع از قیمت و خرید بوشن کلمپی میتوانید بر روی قیمت بوشن کلمپی پنج لایه کیلیک کنید.🔴

طرح مارپیچ دو راهه

مارپیچ دو طرفه برای فضاهایی با دو دیوار سرد مناسب است؛ زیرا گرما به صورت یکنواخت‌تر در اتاق پخش می‌شود به این صورت که ابتدا لوله در طول اتاق خوابانده می‌شود و به عقب برگردانده شده تا جریان متقابل ایجاد شود.

 

طرح مارپیچ سه راهه

برای فضاهایی با 3 دیوار سرد این نوع طراحی مناسب‌تر است. به این نوع لوله‌کشی، لوله‌کشی U شکل می‌گویند و فشردگی در مرکز طرح است.

 

طرح متمرکز

برای مکان‌های بزرگ مانند سالن پذیرایی از این نوع طرح بیشتر استفاده می‌کنند. در طراحی متمرکز ابتدا لوله اطراف محیط خوابانده می‌شود سپس به صورت مکرر در اطراف اتاق حرکت می‌کند که باعث می‌شود اتلاف گرما به حداقل برسد و دمای اتاق در حد متوسط باشد.

 

لوازم مورد نیاز برای سیستم لوله‌ کشی گرمایش از کف

برای اجرای سیستم لوله کشی گرمایشی از کف لازم است از تجهیزات گوناگونی بهره برد که به طور کلی به تجهیزات هوشمند کنترل، اتصالات و لوله نیازمند است.

  • اولین ابزار عایق و تجهیزات مربوط به آن اعم از فوم شانه تخم‌مرغی و فوم ورقه‌ای
  • جعبه کلکتور، کلکتور، بست کلکتور، شیر هواگیری اتوماتیک، شیر کلکتوری، شیر ترموستاتیم، شیر زانویی، بست
  • لوله 5 لایه به متراژ لازم

 

خرید لوله برای گرمایش از کف

سیستم لوله کشی گرمایش از کف با آب گرم یک روش گرمایشی بسیار عالی با بازدهی بالا است، زیرا گرما را به صورت یکنواخت در کل فضا پخش می‌کند و هزینه‌های اجرایی پایینی دارد که این ویژگی‌ها باعث شده تا در اولویت ساختمان‌سازی قرار بگیرد. پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که جهت تهیه لوازم مورد نیاز و خرید لوله برای گرمایش از کف، از شرکت و سایت معتبری اقدام نمایید تا کالاهایی اصل و با کیفیت به دست شما برسد. جهت اطلاع از قیمت لوله برای گرمایش از کف و ثبت سفارش خود می‌توانید با شماره 02191306362 بخش مشاوره و فروش سایت همساز 724 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *